Om toekomstbestendig te blijven, is het noodzakelijk om onze beveiliging te blijven verbeteren. Met de oplossing die Zorgring de afgelopen jaren heeft aangeboden zijn de mogelijkheden om te vernieuwen naar de toekomst te beperkt. De stap naar een vernieuwde dienst die door Zorgring wordt ingekocht is noodzakelijk om een hogere betrouwbaarheid en veiligheid te kunnen garanderen. Deze overstap brengt daarom hogere kosten met zich mee, maar biedt voor de dienst Veilig Mailen ook meer betrouwbaarheid, veiligheid en continuïteit.
Veilig Mailen stelt technische eisen aan systemen waaraan onze huidige emailoplossing niet langer meer aan kan voldoen. Voor zorgverleners in de regio die gebruikmaken van het Zorgring domein (@zorgring.nl) of het subdomein van Zorgring (@subdomein.zorgring.nl) voor veilige mail moet het domein worden gewijzigd. Men kan ervoor kiezen om het domein van de website hiervoor te gebruiken. Het domein @zorgring.nl wordt wel gehandhaafd voor medewerkers van Zorgring.
Dat hangt af van of beide partijen de NTA 7516 zelfverklaring hebben getekend. Indien dit het geval is dan wordt een mail rechtstreeks afgeleverd zonder tussenkomst van een portaal. Indien dit niet het geval is dan zal de ontvanger het bericht met een code moeten ophalen via een portaal.
Om veilig met andere zorgverleners (zonder tussenstap met een tweede authenticatie) in de regio te kunnen mailen (en mails te kunnen ontvangen) dient u:
1. Te kiezen voor de NTA Compliant oplossing van Zorgring. U hoeft dan geen zelfverklaring in te regelen, tenzij u via mail berichten uitwisselt met partijen die gebruik maken van een andere oplossing.
2. Of te kiezen voor de oplossing van een van de andere NTA Compliant leveranciers en contact met de leverancier opnemen om de NTA 7516 zelfverkaring in te regelen.
Door als regio te kiezen voor dezelfde oplossing is het mogelijk om onderling zonder extra authenticatie te kunnen mailen.
De zelfverklaring moet eenmalig ingeregeld worden, maar jouw organisatie is er zelf verantwoordelijk voor dat je blijft voldoen aan de vereisten uit de NTA 7516. Omdat de NTA 7516 niet verplicht is, hoef je je hiervoor niet te laten certificeren. In de toekomst zal dit waarschijnlijk wel het geval zijn, zodra de NTA 7516 overgaat in de NEN 7531 (Veilige email).
Wij delen de NTA 7516 documentatie met jou. Maar jouw organisatie is zelf verantwoordelijk voor het voldoen aan de vereisten. Door gebruik te maken van Zorgring Veilig Mail (via Zivver) maak je al gebruik van een NTA compliant leverancier, maar er worden bijvoorbeeld ook eisen gesteld op het gebied van authenticatie (2-factor) en het gebruik van persoonlijke accounts.
Voor de NTA7516 (eis 6.1.5, 6.1.7 en 6.1.10) is het verplicht om toegang tot de emailomgeving te beveiligen met mulifactor authenticatie (niveau eIDAS substantieel).
Dit heeft twee redenen:
Via een app op een telefoon, waarbij je dan een code krijgt die ingevuld moet worden tijdens het aanmelden.
Ja, dat is mogelijk. Je kunt met hetzelfde account ingelogd zijn op twee verschillende computers.
Ja, de nieuwe mailoplossing is overal vanaf elke apparaat te benaderen. Zo kunt u dus zowel vanaf u werkplek, thuis of onderweg uw mail inzien zonder dat u hiervoor een VPN-verbinding nodig heeft.
Veilig Mailen stelt technische eisen aan systemen waaraan onze huidige emailoplossing niet langer meer aan kan voldoen. Voor zorgverleners in de regio die gebruikmaken van het Zorgring domein (@zorgring.nl) of het subdomein van Zorgring (@subdomein.zorgring.nl) voor veilige mail moet het domein worden gewijzigd. Men kan ervoor kiezen om het domein van de website hiervoor te gebruiken. Het domein @zorgring.nl wordt wel gehandhaafd voor medewerkers van Zorgring.
Als je op dit moment gebruik maakt van een @[subdomein].zorgring.nl emailadres dan zal dit veranderen. Alle nieuwe accounts zullen een nieuwe domeinnaam krijgen, bijvoorbeeld …@praktijk.nl.
Binnen de AVG is vastgesteld dat bij het verwerken van persoonsgegevens het traceerbaar moet zijn wie welke informatie heeft ingevoerd, gewijzigd of geraadpleegd. Wanneer medewerkers inloggen met gedeelde accounts is dit niet te traceren. Het zou immers iedere medewerker kunnen zijn die toegang tot het apparaat of account heeft.
Er kan wel gebruikgemaakt worden van gedeelde mailboxen, maar het account waarmee wordt ingelogd is persoonsgebonden. Bij veilig mailen dient altijd gebruikgemaakt te worden van het inloggen met multifactor authenticatie d.m.v. een Authenticator op de telefoon. Het gebruik van enkel naam en wachtwoord is niet meer voldoende.
Het gebruik van gedeelde accounts is niet verboden, maar wordt wel afgeraden omdat hier zeer strakke beleidslijnen voor vastgelegd moeten zijn ten aanzien van de logging. Het gebruik van multifactor authenticatie blijft in alle gevallen nodig en het inregelen daarvan voor meerdere medewerkers op een gedeeld account is een grote uitdaging.
Ja, dat kan. Gedeelde mailboxen zijn gratis, maar om deze in te kunnen zien is wel een persoonlijk account nodig.
Indien je kiest voor Zivver Only, dan kies je voor een zelfimplementatie. Een systeembeheerder (binnen jouw organisatie of van een extern bedrijf) zal aanpassingen moeten doen.
Indien je kiest voor een pakket van Zorgring, dan verzorgen onze systeembeheerders dit voor jou.
Met een Zorgring domein heeft de mailbox een grootte van 100Mb. Afhankelijk van het pakket wordt deze vergroot naar 2GB of zelfs 50GB.
Het is mogelijk om te variëren in de pakketten, waarbij bijvoorbeeld voor een aantal gebruikers het Standaard pakket aangevraagd wordt en voor andere gebruikers het Compleet pakket (incl. Office applicaties zoals Word, Excel, OneDrive, etc.).
Ja, dat is mogelijk. Dit is afhankelijk van hoe u het op dit moment heeft opgeslagen. Lokaal op de computer of op de server. Wij kijken graag met u mee, hoe we dit in werking kunnen zetten.
Na ingebruikname van het nieuwe emailadres zullen wij mails die naar het oude adres verzonden worden nog enige tijd doorsturen. Dit doen wij nog 3 maanden na de overzetting.
U kunt een offerte aanvragen op deze webpagina. Zorgring na de offerte aanvraag contact met u opnemen om de details van de aanvraag verder in kaart te brengen (gebruikersaccounts, etc.). Zodra de aanvraag volledig is zullen wij de migratie voor u inplannen.
Wij raden aan om voor elke vaste medewerker een eigen account aan te maken. Hiermee voldoe je aan wettelijke vereisten (= Wabvpz) om aan te kunnen tonen wie een mail heeft verstuurd/gelezen.
Daarnaast is het mogelijk om een functioneel account aan te maken (bijvoorbeeld waarnemer@praktijk.nl). U bent dan volgens de NTA 7516 wel verplicht om beleid op te stellen over hoe u kunt vastleggen wie op dat moment ingelogd was op dat account.
De 2-factorauthenticatie voor een functioneel account (bijvoorbeeld waarnemer@praktijk.nl) kan ingeregeld worden op een praktijktelefoon.
De gemeente verwacht dat je op een veilige manier met hen communiceert. Dit kan nog steeds, door gebruik te maken van de nieuwe Veilig Mailen oplossing met Zivver.
Indien je niet wilt overstappen naar Zivver via Zorgring, dan kun je ook zelf een andere veilig mail oplossing kiezen voor communicatie met de gemeente.
De Zivver webapplicatie werkt op vrijwel alle browsers, waaronder Safari van Apple. Zivver ondersteunt op dit moment nog geen Outlook voor Mac integratie. Daarom adviseren wij Apple klanten om een Veilig Mailen Web-pakket aan te schaffen.
De afgelopen jaren heeft Zorgring met beperkte middelen een dienst in de lucht gehouden tegen kostprijs. Ook de vernieuwde dienst zal tegen kostprijs worden aangeboden. Het grootste aandeel van de kosten zit in de licentiekosten die Zorgring afdraagt aan Microsoft. De prijzen die Zorgring hanteert is een som van:
Om een dienst op te kunnen zeggen kunt u een mail sturen naar servicedesk@zorgring.nl De opzegtermijn kunt u terugvinden in de Algemene Voorwaarden.
Zorgring heeft met Zivver prijsafspraken kunnen maken voor de regio. Dit betekent dat jouw organisatie korting krijgt op de huidige contractprijs wanneer het contract bij Zorgring ondergebracht wordt.
Neem contact op via dit formulier zodat wij je kunnen informeren over de mogelijkheden voor jouw organisatie.
Bij een grote implementatie (organisaties met meer dan 100 gebruikers) zal vanuit Zivver een implementatieadviseur aanhaken die de implementatie (technisch) begeleidt.
Neem contact met ons op.